Psychodiagnostisch onderzoek autisme 


Soms loopt de sociaal emotionele ontwikkeling anders. Dit kan zich op diverse manieren uiten. 


Autisme of ASS (= Autisme Spectrum Stoornis) is een ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt op verschillende gebieden en niveau’s. Het is een aangeboren aandoening waardoor de kenmerken zich in de vroege kindertijd ( voor 12 jaar) uiten. Bij autisme speelt genetica alsook de omgeving een grote rol. 


Kenmerken autisme: 

- Beperkingen in sociale communicatie en interactie op de drie volgende domeinen: 

  1) Beperkingen in wederkerig sociaal contact vb. moeite met heen en weer gesprekken, verminderd delen van

       interesses, … 

   2) Beperkingen in de non-verbale communicatie vb. afwijkingen in gebruik van oogcontact, lichaamstaal en mimiek.

   3) Moeite met het aangaan en onderhouden van vriendschappen en relaties vb. moeite om gedrag aan te passen

       aan de sociale context, moeite met het aangaan en maken van vriendschappen, moeilijk aangaan en delen van

       fantasiespel.  

- Beperkte, repetitieve patronen van gedrag, interesses of activiteiten manifesterend op minimum twee domeinen: 

   1) Stereotiepe of repetitieve motorische bewegingen vb. heen en weer wiebelen, speelgoed sorteren op volgorde of

        kleur, continu rondjes lopen,  …

    2) Vasthouden aan routines of rituelen, moeite met veranderingen.

    3) Beperkte en stereotiepe interesse die intens van aard zijn, interesses wijken vaak af van die van leeftijdsgenoten

        vb. dinosaurussen, gamen, postbussen, dieren, … . 

    4) Over-en/ of onderprikkeling op sensorische input vb. geluid, smaak, geur, licht, pijn, evenwicht, aanraking, … . 


Bijkomende kenmerken:

- Een gebrek aan verbeelding of net heel veel fantasie. 

- Detailgericht wat zich uit in volgende moeilijkheden: 

   Moeite met het zien van de context of het geheel. 

   Moeite met het scheiden van hoofd en bijzaken. 



   





Het psychodiagnostisch onderzoek  voor kinderen boven de 6 jaar naar autisme bestaat uit volgende verschillende onderdelen: 


- Intelligentieonderzoek: Het cognitief functioneren wordt in kaart gebracht. Er wordt gekeken of er sprake is van een disharmonisch intelligentieprofiel (sterktes - zwaktes binnen het IQ profiel). 



- Neuropsychologisch onderzoek: Tijdens dit onderzoek worden het geheugen, de aandacht, de de manier van informatieverwerking en mate van executief functioneren onderzocht op een gestandaardiseerde manier. Volgende testen worden hiervoor gebruikt: D-KEFS, BADS-C, NEPSY - II, figuur van Rey, woorden van Rey, … . 


- Ontwikkelingsanamnese: De gehele ontwikkeling vanaf het moment van de conceptie tot nu wordt in kaart gebracht. De verschillende ontwikkelingsgebieden worden uitvoerig besproken en in kaart gebracht (motorische ontwikkeling, taal-spraak-denk ontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling, zindelijkheidsontwikkeling, …). De krachten en moeilijkheden van het kind worden in kaart gebracht alsook de hulpverleningsgeschiedenis. Deze anamnese wordt afgenomen bij de ouders of sterk betrokken verzorgers. 



- Diagnostisch interview: Er wordt nagegaan in welke mate de autisme-kenmerken opgesteld volgende de DSM-criteria worden herkend via de ADI-R (kinderen) of NIDA (volwassenen). 



- Vragenlijst onderzoek: Er worden algemene vragenlijsten afgenomen betreffende de gehele ontwikkeling. Op deze manier wordt nagegaan op welke vlakken het probleem zich situeert (internaliserend versus externaliserend). Dit via de CBCL, TRF, SEV. Verder worden er specifieke vragenlijsten afgenomen met betrekking tot autisme nl. de SRS-2, de VISK, de ASV, de SCQ. Om een zicht te krijgen op het executief functioneren van de patiënt wordt ook de BRIEF afgenomen. Vragenlijst onderzoek neemt  meestal plaats bij de ouders, de omgeving (klasleerkracht) en de patiënt zelf. 


- Kinderpsychiatrische evaluatie: Om een diagnose vast te stellen wordt er een psychiater betrokken bij het onderzoek.  


- Multidisciplinair overleg: De betrokken psycholoog en psychiater bespreken samen het onderzoek en beslissen of er  

   een diagnose wordt vastgesteld. Samen wordt er ook een behandelingsadvies voorgesteld. 












Het psychodiagnostisch onderzoek voor kinderen onder de 6 jaar naar autisme bestaat uit volgende verschillende onderdelen:


- Intelligentieonderzoek: Het cognitief functioneren wordt in kaart gebracht. Er wordt gekeken of er sprake is van een disharmonisch intelligentieprofiel (sterktes - zwaktes binnen het IQ profiel).


- Spelobservatie: Tijdens dit onderzoek wordt de mate van de aanwezigheid van sociale wederkerigheid en communicatie geobserveerd. 


- Klasobservatie: Een klasobservatie wordt ingepland om een zicht te krijgen op het schools functioneren van het kind en het functioneren van het kind in contact met zijn of haar omgeving. 


- Ontwikkelingsanamnese: De gehele ontwikkeling vanaf het moment van de conceptie tot nu wordt in kaart gebracht. De verschillende ontwikkelingsgebieden worden uitvoerig besproken en in kaart gebracht (motorische ontwikkeling, taal-spraak-denk ontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling, zintuigelijke ontwikkeling, zindelijkheidsontwikkeling, …). De krachten en moeilijkheden van het kind worden in kaart gebracht alsook de hulpverleningsgeschiedenis. Deze anamnese wordt afgenomen bij de ouders of sterk betrokken verzorgers.


- Diagnostisch interview: Er wordt nagegaan in welke mate de autisme-kenmerken opgesteld volgende de DSM-criteria worden herkend via de ADI-R (kinderen). 


- Vragenlijst onderzoek: Er worden algemene vragenlijsten afgenomen betreffende de gehele ontwikkeling. Op deze manier wordt nagegaan op welke vlakken het probleem zich situeert (internaliserend versus externaliserend). Dit via de CBCL, TRF, SEV. Verder worden er specifieke vragenlijsten afgenomen met betrekking tot autisme nl. de SRS-2, de VISK, de ASV, de SCQ. Vragenlijst onderzoek neemt meestal plaats bij de ouders, de omgeving (klasleerkracht) en de patiënt zelf.


- Kinderpsychiatrische evaluatie: Om een diagnose vast te stellen wordt er een psychiater betrokken bij het onderzoek.


- Multidisciplinair overleg:De betrokken psycholoog en psychiater bespreken samen het onderzoek en beslissen of er een diagnose wordt vast gesteld. Samen wordt er ook een behandelingsadvies voorgesteld.

Afhankelijk van de klachten en kenmerken kunnen volgende zaken verder deel uitmaken van het psychodiagnostisch onderzoek:

- Sensorisch profiel:  Een sensorisch profiel wordt afgenomen bij ouders van kinderen met autisme, AD(H)D, sensorische integratieproblemen, hoogsensiviteit of bij kinderen waarbij er een vermoeden is. Deze vragenlijst brengt de zintuiglijke ervaring van het kind in kaart. A.d.h.v. het zintuiglijk profiel worden de zintuiglijke sterktes en zwaktes in kaart gebracht. Op basis hiervan kan advies worden gegeven voor behandeling en schools-functioneren.


- Klasobservatie: Een klasobservatie wordt ingepland om een zicht te krijgen op het schools functioneren van het kind en het functioneren van het kind in contact met zijn of haar omgeving. Dit kan nuttig zijn indien de problemen zich vooral stellen op school. 


Annulatievoorwaarden


Indien u niet aanwezig kunt zijn op uw afspraak dient u minstens 48 uur op voorhand te verwittigen via telefoon of mail. Indien dit niet gebeurd is, zal het bedrag van de afspraak worden gefactureerd tenzij u een ziekte-attest kan voorleggen. 


Mogen wij u vragen om bij het inplannen van uw afspraak goed na te denken. De vragen naar begeleiding zijn groot. Wij appreciëren uw aanwezigheid. 


Indien afspraken meerdere keren geannuleerd worden of men niet opdaagt op de afspraak zijn wij verplicht jullie uit de conventie te halen.


Verder willen we vragen om op tijd te komen. Indien u te laat bent, zal enkel de resterende tijd van de sessie worden benut zodat de volgende patiënten hier geen hinder van ondervinden.