Psychodiagnostisch onderzoek ADHD  


ADHD of attention deficit hyperactivity disorder is een ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt op verschillende gebieden en niveau’s. Het is een aangeboren aandoening waardoor de kenmerken zich in de vroege kindertijd ( voor 12 jaar) uiten. Bij ADHD  speelt genetica alsook de omgeving een grote rol. 


Kenmerken ADHD: 

- Het kind is snel afgeleid door uitwendige prikkels. 

- Het kind vertoont moeite om zich te concentreren en kent moeite met het volhouden van aandacht.

- Taakspanning is gering. 

- Het kind lijkt niet te luisteren. 

- Het kind ervaart moeite met het organiseren van taken en activiteiten.

- Het kind is vergeetachtig en raakt gemakkelijk materiaal kwijt. 

- Het kind ervaart moeite met stilzitten. 

- Het kind vertoont druk en roekeloos gedrag. 

- Het kind onderbreekt gesprekken met anderen.

- Het kind ervaart moeite om op zijn of haar beurt te wachten.

- … 


   





Het psychodiagnostisch onderzoek  voor naar ADHD bestaat uit volgende verschillende onderdelen: 


- Intelligentieonderzoek: Het cognitief functioneren wordt in kaart gebracht. Er wordt gekeken of er sprake is van een disharmonisch intelligentieprofiel (sterktes - zwaktes binnen het IQ profiel). Bij ADHD is er vaak sprake van een uitval van het werkgeheugen. 


- Neuropsychologisch onderzoek: Tijdens dit onderzoek worden het geheugen, de aandacht, de mate van executief functioneren en de de manier van informatieverwerking onderzocht op een gestandaardiseerde manier. Volgende testen worden hiervoor gebruikt: D-KEFS, NEPSY-II, BADS-C, figuur van Rey, woorden van Rey, … . 


- Aandachtsonderzoek: De verschillende vormen van aandacht (volgehouden, selectieve en verdeelde aandacht worden gemeten. 


- Ontwikkelingsanamnese: De gehele ontwikkeling vanaf het moment van de conceptie tot nu wordt in kaart gebracht. De verschillende ontwikkelingsgebieden worden uitvoerig besproken en in kaart gebracht (motorische ontwikkeling, taal-spraak-denk ontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling, zintuigelijke ontwikkeling, zindelijkheidsontwikkeling, …). De krachten en moeilijkheden van het kind worden in kaart gebracht alsook de hulpverleningsgeschiedenis. Deze anamnese wordt afgenomen bij de ouders of sterk betrokken verzorgers. 


- Diagnostisch interview: Er wordt nagegaan in welke mate de ADHD-kenmerken opgesteld volgende de DSM-criteria worden herkend. 


- Vragenlijst onderzoek: Er worden algemene vragenlijsten afgenomen betreffende de gehele ontwikkeling. Op deze manier wordt nagegaan op welke vlakken het probleem zich situeert (internaliserend versus externaliserend). Dit via de CBCL, TRF, SEV. Verder worden er specifieke vragenlijsten afgenomen met betrekking tot  ADHD nl. de AVL en de VVGK. Om een zicht te krijgen op het executief functioneren van de patiënt wordt ook de BRIEF afgenomen. Vragenlijst onderzoek neemt  meestal plaats bij de ouders, de omgeving (klasleerkracht) en de patiënt zelf. 


- Kinderpsychiatrische evaluatie: Om een diagnose vast te stellen wordt er een psychiater betrokken bij het onderzoek.  


- Multidisciplinair overleg: De betrokken psycholoog en psychiater bespreken samen het onderzoek en beslissen of er  

   een diagnose wordt vast gesteld. Samen wordt er ook een behandelingsadvies voorgesteld. 


Annulatievoorwaarden


Indien u niet aanwezig kunt zijn op uw afspraak dient u minstens 48 uur op voorhand te verwittigen via telefoon of mail. Indien dit niet gebeurd is, zal het bedrag van de afspraak worden gefactureerd tenzij u een ziekte-attest kan voorleggen. 


Mogen wij u vragen om bij het inplannen van uw afspraak goed na te denken. De vragen naar begeleiding zijn groot. Wij appreciëren uw aanwezigheid. 


Indien afspraken meerdere keren geannuleerd worden of men niet opdaagt op de afspraak zijn wij verplicht jullie uit de conventie te halen.


Verder willen we vragen om op tijd te komen. Indien u te laat bent, zal enkel de resterende tijd van de sessie worden benut zodat de volgende patiënten hier geen hinder van ondervinden.