Methodieken


Als hulpverleners hechten  we belang aan bijscholing. Nieuwe methodieken ontdekken om communicatie te bevorderen, om zowel laagdrempelig aan de slag te gaan als intensieve begeleiding te kunnen geven. Op deze pagina vindt u een greep van de methodieken die praktijk Bloei & Groei gebruikt. Dit is maar een deeltje van het hele gamma.  Niet elke methodiek wordt door elke hulpverlener gebruikt. Indien u vraag hebt naar een specifieke methodiek gelieve dit even op voorhand te melden. 

EuREKA training


Emoties zijn inherent aan het leven. Echter kunnen bepaalde emoties ook stand houden of extra intens zijn, denk maar aan woede-uitbarstingen of zich volledig terugtrekken. Dit kan psychologische problemen veroorzaken. Via de EuREKA-training leert je kind hoe het kan omgaan met emoties. Het kind leert zijn emoties te herkennen, krijgt inzicht in wat er vooraf ging en wat de gevolgen zijn en leert strategieën om met deze emoties om te gaan.


Dit door middel van zes stappen: Ontspan - Beleef - Aanvaard en houd vol- supporter voor jezelf - Analyseer - Reguleer 

SCHATGRAVERS 

Kinderen kunnen gemakkelijk zeggen waar ze niet goed in zijn, maar waar ze goed in zijn daar weten ze vaak geen antwoord op. Jammer toch want elk kind heeft zoveel prachtige schatten of talenten. Schatgravers is een laagdrempelige methodiek waarbij kinderen op ontdekkingsreis gaan naar hun schatten met name hun talenten. 

Schatgravers kan op verschillende manieren worden ingezet. Het bevordert het zelfvertrouwen van het kind. Het kind leert zichzelf en zijn of haar capaciteiten beter kennen. Door middel van de regenbooggedachten leert het kind helpende gedachten formuleren. Het kan ook een aanzet zijn tot waar een kind in wil groeien of waar een kind het moeilijk mee heeft. Dit kan dan de basis vormen voor een vervolg-traject. 


SCHATEILAND EXPEDITIE 


Een leuke ontdekkingstocht welke op creatieve en speelse wijze de wensen, struikelblokken en mogelijke oplossingen in kaart brengt. Spelenderwijs gaan we samen op zoek naar de schatten van jouw kind. Het kind krijgt inzicht in zijn of haar verschillende schatten en hoe hij of zij deze praktisch kan inzetten. Door middel van verbeelding en creativiteit krijgt het kind inzicht in zichzelf welke het zelfvertrouwen versterkt. 




DE AUTOMETAFOOR  

De autometafoor is ontwikkeld door Ans Ramaut. 

Via de autometafoor worden de 11 uitvoerende breinfuncties of ook wel  executieve functies ( werkgeheugen, emotieregulatie, volgehouden aandacht, ....) genoemd weergegeven, welke belangrijk zijn voor de dagelijkse taakaanpak, werkhouding en zelfredzaamheid. Via spel en opdrachten worden de verschillende executieve functies versterkt. 




BRAINBLOCKS 


Brainblocks is een reflectiemiddel waarbij men door middel van beelden tot inzicht komt in denken, handelen, voelen en ervaringen. Deze methodiek is gericht op het versterken van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Brainblocks kan worden ingezet in een begeleidings/behandelingsproces alsook gebruikt worden voor psycho-educatie bij autisme, adhd, hechting,... . Brainblocks zet zowel in op ik-anderdifferentiatie (ieder zijn eigenheid) alsook in op belemmerende overtuigingen zoals "ik ben niets waard", "ik ga dit nooit kunnen", "Iedereen is tegen mij",... . 



TRAJECT IN BEELD


Traject in beeld is ontworpen door Ada van Moorhem van de Leidraad. Via de poster wordt er inzicht gecreëerd in de mogelijke hulpbronnen, onderliggende drijfveren en zet het in op het versterken van veerkracht. Het begeleidingsdoel wordt helder gemaakt alsook de mogelijke struikelblokken. De tool is een integratie van verschillende therapievormen zoals gedragstherapie, gesprekstherapie, systeemtherapie, acceptance en commitment therapie, traumaverwerking, creatieve-therapie en speltherapie. Er wordt ingezet op de hulpbronnen, de hulpvraag, ontspanning en veilig gevoel, de toekomst, het algemeen functioneren en stressmechanismen. Verschillende methodieken op deze pagina worden in dit traject verwerkt. 


EEN TON VOL 


Een ton vol is een psycho-educatie tool om de zintuigelijke prikkelverwerking te ontrafelen. Deze tool is gebasseerd op de "window of tolerance" en brengt de arousal of waakzaamheid van je zenuwstelsel in kaart. De lichamelijke kenmerken alsook gedragskenmerken worden in kaart gebracht per niveau van arousal. Daarnaast worden de helpende druppels en niet helpende druppels besproken. Op die manier krijgt men inzicht in zijn/ haar arousalniveau en hoe hier mee om te gaan. 

KOMPASVINDER


Kompasvinder is een laagdrempelige methodiek, die richting geeft aan persoonlijke en relationele vragen. Ga op ontdekking naar je waarden of je kompas. Welk kompas kan je helpen bij de opvoeding, in relaties, in je job, in een specifieke situatie,... . Welk kompas zorgt voor groei? Het kan ook de start zijn van een vervolg-traject. 

MINDSET EN LEF 


Soms kan een vaste mindset je belemmeren in het aangaan van verdere stappen of doelen. Het creëren van een groeimindset zorgt ervoor dat je makkelijker uitdagingen aangaat en zorgt ervoor dat je blijft ontwikkelen. Via deze methodiek leer je uit je comfortzone te stappen, ga je op ontdekking naar je Lefzone. Thema's die aan bod komen zijn: uitdagingen aangaan, leren van fouten, strategieën, leerkuil, ... . 

Mindset is er voor kinderen vanaf 7-12 jaar.

Lef is er voor kinderen vanaf 11-15 jaar. 

DUPLO-METHODIEK


Door middel van poppetjes, duploblokken, schatkisten, ... maken we het gesprek visueel en dit bevordert de communicatie. We gaan op zoek naar de krachten en hulpbronnen. 

DE PRIKKELSTORM - METHODIEK 

Is je kind snel overprikkeld, heeft het een sterke wil, moeten jullie dagelijks woede-uitbarstingen doorstaan of trekt je kind zich vaak terug naar rustige plaatsen, dan kan de prikkelstorm-methodiek helpen om de beleving van je kind in kaart te brengen. Door middel van de prikkelstorm-methodiek krijg je zicht in de belevingswereld, behoeften en prikkelverwerking van je kind. Het kind leert wat prikkels zijn, van welke prikkels hij of zij last ervaart, wat de gevolgen zijn van overprikkeling en hoe hij of zij hier mee kan omgaan om goed voor zichzelf te leren zorgen. 

SENSORISCH PROFIEL

Een sensorisch profiel wordt afgenomen bij ouders van kinderen met autisme, AD(H)D, sensorische integratieproblemen, hoogsensiviteit of bij kinderen waarbij er een vermoeden is. Deze vragenlijst brengt de zintuiglijke ervaring van het kind in kaart. A.d.h.v. het zintuiglijk profiel worden de zintuiglijke sterktes en zwaktes in kaart gebracht. Op basis hiervan kan advies worden gegeven voor behandeling en schools-functioneren. 

CREATIVITEIT, SPEL EN BEWEGING


Soms is het moeilijk om je te uiten via taal. Creativiteit, spel en beweging is een veiligere manier om gedachten, gevoelens en gebeurtenissen te uiten. De methode die gehanteerd wordt,  is afhankelijk van welke het beste aansluit bij je kind. Dit kan gaan van gezelschapsspellen spelen, rollen spelen, verhaaltjes lezen en maken, schilderen, kleien, tekenen, yoga, bewegen, torens bouwen, met dieren spelen, ... .

Spel is een belangrijk element uit de ontwikkeling van het kind. Een spelobservatie  kan van toepassing zijn indien er zorgen zijn over de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Het kan echter ook een vorm zijn voor begeleiding/ behandelingsproces. 

WOBBELTURNEN


Via wobbelturnen wordt er ingezet op de sensorische informatieverwerking, balans en de algemene ontwikkeling. Het verhoogt de concentratie en aandachtspanne en verbetert de motorische vaardigheden. Het wobbelen werkt in op het limbisch systeem. De schommelbeweging werkt ontprikkelend. Wobbelturnen wordt ingezet bij kinderen met aandachtsmoeilijkheden, informatieverwerkingsproblemen en emotieregulatieproblemen.